torsdag 21. januar 2010

Hvorfor skriver ingen norske aviser om rettsaken mot Geert Wilders?

Man kan mene mye om Geert Wilders, og gjerne vemmes over holdningene og utspillene hans. Men jeg tror ikke at det er fordi norsk media vemmes over uttalelsene hans at de ikke skriver om rettsaken, jeg tror det er fordi norske journalister innerst inne vet hvor udemokratisk den er og egentlig skjemmes over selve rettsaken.

Vi er inne på et farlig spor når nederlandske myndigheter rettsforfølger individer på grunn av deres observasjoner, irrelevant om de er gale eller ikke. Men hvem skal bestemme når en observasjon er gal? Dette er et langt skritt i retning styreformer vi helst ikke vil sammenligne oss med, og som vi ikke forbinder Nederland med, derfor burde media være svært opptatt av denne rettsaken.

2 kommentarer:

  1. Kanskje er det fordi saken automatisk gir oppslutning til høyresiden. Wilders har jo opplevd stor fremgang. Og alle kan se at det er en politisk prosess, særlig etter at anklageren sa at det ikke spiller noen rolle om det Wilders har sagt er sant; spørsmålet er om det han har sagt er ulovlig.

    Der kommer den autoritære siden så tydelig frem at den ikke kan bortforklares. Og alt det anklageren vil si vil være et ekko av de rødgrønne, til fordel for Frp. Hele saken er ren markedsføring for de borgerlige. Hvis derimot det gikk som planlagt, og Wilders mistet oppslutning og falt ut av lokalvalget, ville det nok vært en historie med nyhetsverdi.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg faktisk sett en og annen artikkel i media om Geert wilders siden jeg skrev dette innlegget, men de har vært gjemt vekk og ingen har gått til sakens kjerne. Jeg tror du har mye rett i hva du skriver, men jeg tror og at selv om norsk presse er mildt sagt venstrevridd burde det blant mange nok av dem finnes mennesker som fredmdeles ser det kafkaeske i prosessen mot Wilders og de prisippielle menneskerettighetene som står på spill.

    SvarSlett