onsdag 3. mars 2010

Kanskje vi burde bekymre oss mer for andre ting enn FrP?

Enda et utspill fra FrP som vi i vår selvrettferdige forakt kan kaste oss over i moralsk fordømmelse av de som våger å tenke anderledes.

Kan Hijab og KKK-antrekket sammenlignes? Ja, og nei. KKK-antrekket blir båret frivillig av i praksis alle som bruker det, hijaben blir tvunget på en ikke ubetydelig mengde kvinner. At noen kvinner velger å bruke hijab av egen vilje rettferdiggjør ikke tvang mot andre kvinner. KKK-antrekket symboliserer hat mot fargede og jøder, og de som bruker antrekket er stort sett meget bevisst dette. Hijaben symboliserer avstandstagen og nedvurdering av anderledelsestenkende og andre religioner, og en aldri så liten dose jødehat, men de fleste er ikke like bevisst dette klesplaggets historie og symbolikk.

En forenklet sammenligning, men ikke helt på jordet kanskje?

7 kommentarer:

  1. Kan nok stemme det du skriver, men det at et plagg er en fornærmelse mot andre, trenger vel ikke bety at det må forbys. Det er vel ingen lov mot å gå med KKK kappe? Eller er det det?

    Hva med å la folk selv bestemme hva de skal kle seg i fra den dagen de er 18, og la foreldrene ha et ord med i saken fram til barna blir så gamle at de kan bestemme selv?

    Eller blir dette for spinnvillt?

    SvarSlett
  2. I prinsippet burde folk ha lov til å gå med eller uten hva de selv vil.

    Men, for å sette ting på spissen, hva hadde vi sagt hvis foreldre hadde latt ungene sine gå på skolen med for eksempel KKK-hette eller armbånd med swastika? Eller mer uskyldig, helt nakne? Problemet er at vi har latt oss venne til hijaben og at mange tror at den ikke har noen hatefull symbolikk.

    Hijaben har ingenting å gjøre på skoler, like lite som KKK-hetter eller mer uskyldige t-skjorter med partilogoer. Tilsvarende skulle arbeidsgivere ha rett til å nekte ansatte å bære politiske plagg, enten det er KKK-hetter, hijaber eller t-skjorter med FrP-logo på.

    Både arbeidsgivere og skolebarn har samme rett til religionsfrihet som muslimer, som og betyr frihet fra å bli påtvunget andres religiøse uttrykk som for eksempel hijaber. Og både arbeidsgivere, kundene, og skolebarn skal få slippe å få politiske symboler trykt opp i trynet når de går på jobb, i butikken eller på skolen.

    Hijaber, KKK-hetter og andre politiske plagg kan man gå med når man er hjemme.

    SvarSlett
  3. Vi kunne godt tatt en debatt om hvorvidt vi burde begrense innvandringen fra muslimske land, men de som er norske statsborgere, må få utøve den kultur og religion de føler for.

    SvarSlett
  4. Grensen for utøvelse av religion stopper der hvor den begrenser andres rett til religionsfrihet. Religionsfriheten gjelder og for de som ikke vil ha andres religiøse atributter trengt på seg eller tvinges til å føye seg etter andres religiøse påbud. Religionsfriheten går oftere og oftere over i religionstvang i disse dager.

    En debatt om å begrense innvandring (kun) fra muslimske land høres i mine ører ganske forferdelig ut. La oss håpe at en begrensning i innvandring og økt assimilering gjør at vi slipper en slik debatt på alvor i fremtiden.

    SvarSlett
  5. Hva hijab symboliserer varierer fra sted til sted og person til person. Jeg tviler sterkt på alle de som går med hijab i Norge gjør det for å symbolisere nedvurdering av annerledestenkende og jødehat. Historikken til plagget er tross alt ikke det eneste som bestemmer dens symbolikk. Det er ikke akkurat slik at det brennende korset som KKK gjør bruk av først og fremst symboliserer Jesu død og hans offer for menneskenes synder.

    For meg blir det ikke riktig å forby religiøse eller politiske markører i det offentlige rom. At folk ikke liker å se på dem er ikke grunn nok til å forby dem, synes jeg.

    SvarSlett
  6. For å ta det siste først, det er ikke snakk om å forby religiøse eller politiske markører i det offentlige rom, men på skoler og for min egen dels mening i offentlige institusjoner.

    For det andre er hijaben utformet av det muslimske brorskap og deres fremste symbol for deres pan-arabiske sjåvinisme, jeg tror du blander hijab med vanlig skaut.

    Jeg er enig i at symboler kan endre betydning over tid og sted, som for eksempel hakekorset. Men det er ingen tvil om hva et sort hakekors i hvit sirkel på rød bunn betyr, og den betydningen vil neppe endre seg, selv om vi en dag vil se på vanlige hakekors uten å tenke på nazisme.

    SvarSlett
  7. For meg blir det offentlig rom og offentlige institusjoner det samme når det kommer til ens inviduelle rett til å gå med det man vil så fremt det ikke skader eller sterkt støter andre.

    Jeg tror du blander hijabens opprinnelse med hva slags symbolikk norske muslimer legger i den. Tror du alle norske muslimer som bærer hijab gjør det for å markere støtte til det muslimske brorskap og pan-arabisk nasjonalisme?

    Det er dette jeg mener med at symboler endrer betydning over tid og sted. I tillegg varierer det også fra person til person. Hijab som symbol er tross alt langt mer variert og nyansert enn nazikorset.

    SvarSlett