onsdag 10. mars 2010

Boikott Israel! ... igjen

Støre refser biskopene

For det første, kanskje er det grunn til å gå så langt som å boikotte Israel ifølge enkelte, men hvorfor blir man så mye sintere over Israels handlinger enn andre lands handlinger?

Jeg skal ikke involvere meg i konflikten i midtøsten, jeg vil begrense denne bloggen til norske forhold og derfor kun forholde meg til nordmenns forhold til Israel. Svaret på mitt første spørsmål tror jeg at har mye med den propagandaen (ja, propaganda) vi blir servert i forhold til for eksempel Israels krigshandlinger i Gaza for et års tid siden. Jeg skriver propaganda, ikke fordi det nødvendigvis er løgn, men fordi propaganda manipulerer følelser og meninger. Til sammenligning ble fler sivilie drept i Afghanistan i fjor enn på Gaza i krigshandlinger, en krig Norge er involvert i enda Taliban aldri har skutt en eneste rakett mot oss, allikevel finner vi ikke det samme sinne mot USA eller oss selv. Kanskje fordi vi ikke får servert blodige bilder av ofrene fra Afghanistan på TV i beste sendetid ledsaget av agitatoriske kommentarer?

Hva motivene til Jonas Gahr Støre er lurer jeg på, han har gjort mer for å bedre forholdet og handelen mellom Israel og Norge enn de fleste, og uten å bli fordømt for det av hverken den ene eller den annen. Han refser kriken, men gjør han det av den riktige grunnen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar