lørdag 6. mars 2010

Søskenpar på tiltalebenken i Sverige for å hatt sex

I Sverige risikerer en 20 år gammel gutt og en 17 år gammel jente fengsel for å hatt sex med hverandre.

Hvorfor? Fordi de er søsken. For meg er tanken på sex mellom søsken, eller til og med kusiner og fettere, ganske frastøtende, men det er tanken på å ha sex med en av samme kjønn og. Greit nok, jeg har rett til å ha mine egne seksuelle preferanser, men har jeg rett til å uten videre sette grenser for andres seksuelle preferanser?

Pedofili er for eksempel ikke vanskelig å ta avstand fra, siden den ene parten er skadelidende. Men så lenge to mennesker over den seksuelle lavalder har samtykkende sex med hverandre er det deres private sak og det er absurd å sette de på tiltalebenken, for ikke å snakke om i fengsel.

Den dagen de vurderer å få barn sammen kan vi diskutere om det offentlige bør gripe inn, men å sette mennesker i fengsel for frivillig å ha sex med hverandre er skremmende siden det kun er basert på holdninger og ikke på om noen er blitt skadelidende.

2 kommentarer:

  1. Du sier noe der... det er frastøtende og sjokkerende, men de to har jo ikke gjort noe som har skadet andre. Kanskje bortsett fra sine foreldre, som sansynligvis må gå noen runder med seg selv etter dette sjokket. Jeg ville nok fått panikkangst om det gjaldt mine barn, men jeg tror ikke jeg ville ønsket at de skulle straffes med fengsel, ei heller med bot.

    Jeg bodde en gang i samme hus som et invandrerpar fra colombia, som hadde to barn sammen. Den ene ungen var ekstremt stlle og rolig, viste liten interesse for menneskelig kontakt, og snakket nesten ikke. Den andre var usedvanlig voldelig og virket i første omgang som et ekstremtilfelle av adhd, men var uten kreativiteten og gleden som adhd barn ofte viser.

    Men så fikk jeg vite at deres mødre var tvillingsøstre, og det var visstnok flere tilfeller av det vi kalder innavel i slekta deres. De snakket om det som om det var den vanligste sak, og var fulstendig klar over at det kunne ha skadet barna mentalt. Jeg trakk meg vekk fra den familien, for det klarte jeg ikke å forholde meg til.

    SvarSlett
  2. Innavl er skadelig, så det ligger jo tross alt en rimelig grunn bak holdningene våre til incest.

    SvarSlett