tirsdag 9. mars 2010

Kvinnedagen - Ja til hijab!

I fjor brente Sara Azmeh Rasmussen en hijab på kvinnedagen til stor forargelse for islamister og ikke minst det ytre venstre som i stor grad har gjort kvinnebevegelsen til enda en arena for deres politiske makt.

I år kunne man se en kvinne gå under parolen "Ja til hijab" og "Hijab er mitt valg". Ja, å gå med hijab er ditt valg, akkurat som norske kvinner har like mye rett til å velge å være hjemmeværende husfruer istedet for å skaffe seg en karriere. Poenget med kvinnekamp er jo nettopp at kvinnen skal ha de samme valgene som menn, at kvinnen skal kunne være et selvstendig individ som har de samme mulighetene som alle andre i samfunnet.

Så, "Ja til hijab"-kvinne, kvinnedagen er ikke for deg, du trenger den ikke, den er for alle de kvinnene som ville valgt å la være å gå med hijab hvis de hadde kunnet. Eller har ikke de like stor rett til å fatte sine egne valg som deg?

4 kommentarer:

  1. En kvinne som velger å ikke gå med hijab er det ingen i storsamfunnet som reagerer på, men en som bærer den er det mange som rynker på øynene til. Inntil hun kan gå med hijab uten at folk ser ned på henne er det en jobb å gjøre.

    De kvinnene som presses til å gå med hijab skal man selvfølgelig også støtte. Poenget er at valget skal være ditt, ikke andres, uansett hvilket valg du gjør!

    SvarSlett
  2. Det siste er vi enige om. Ellers symboliserer hijaben for meg og mange andre pan-arabisk sjåvinisme, så man reagerer selvfølgelig. Men jeg vil ikke nekte folk å gå med hijab i det offentlige rom, selv om jeg finner den støtende, den som bærer hijab har rett til å ytre seg.

    Men jeg må si at å gå under parolen "Ja til hijab" 8. mars blir litt som om å sparke inn åpne dører. Jeg mener kvinnedagen bør brukes til å forsøke å sparke inn noen lukkede dører.

    SvarSlett
  3. I og med at det er mange som ønsker å forby hijab i forskjellige offentlige arenaer synes jeg dørene ennå er ganske lukket og absolutt behøver å sparkes inn. På samme måte som man skal kjempe for rettighetene til de som blir tvunget til å bære det skal man også kjempe for rettighetene for de som søkes tvunget til å ta det av mot sin vilje.

    SvarSlett
  4. Hvem ønsker å forby hijab i det offentlige rom?

    Hva med de andres religionsfrihet? Hvis jeg som arbeidsgiver nekter en ansatt å bruke hijab på jobben er det jeg som får trøbbel, nekter jeg en ansatt å gå med t-skjorte med FrP-logo på kan vedkommende bare glemme å få noen støtte fra andre til å klage på avgjørelsen min. Kan du forklare det for meg? Har ikke jeg som arbeidsgiver rett til ikke å bli utsatt for politisk og religiøse symboler på min egen arbeidsplass?

    SvarSlett